A bevezetőn túlvagyunk – innentől minden lecke tartalmazni fogja a konkrét feladatokat is, melyek követésével meg fog épülni a saját MicroFunneled. Olvasd el mindig a leírást, és hajtsd végre lépésről lépésre az alul található feladatokat!
A MicroFunnel elkészítésének első lépése, hogy tervezzük meg, milyen célcsoportnak (vagy szűkebb szegmensnek) és milyen témában fogunk tudni értékes tartalmat előállítani.
Abból a gondolatból tudunk kiindulni, hogy egy (leendő) vásárló – mielőtt meghozza a vásárlási döntését -, általában körülnéz az interneten. Témától, iparágtól függően végezz egy hosszabb-rövidebb kutatást. Ha komoly problémáról / vágyról van szó, akár “ki is képzi magát” a témából, szinte szakértővé.
A Te célpiacodat is jó eséllyel számtalan kérdés foglalkoztatja, rengeteg szempont merül fel bennük vásárlás előtt.
Ebbe a kutatási, gondolkodási, elemzési szakaszba tudunk azzal bekapcsolódni, ha megválaszoljuk ezeket a kérdéseket, megoldjuk az ügyfél a témához tartozó egy-egy kisebb problémáját.
Hogy milyen a jó csalitermék, arról külön könyvet lehetne írni, de ha az alábbi szempontokat figyelembe veszed, nem foghatsz mellé:
- Konkrét célpiachoz, minél szűkebb szegmenshez szól
- Konkrét témát, problémát tárgyal, nem általánosságokról szól (akár egy egészen konkrét kérdést válaszol meg)
- És ha csak lehet, egy élethelyzet köré épül – mert minden leendő ügyfeled benne van valamilyen helyzetben, őt az foglalkoztatja, arra keres megoldást, az érdekli. A termék, azaz egy konkrét ajánlat (ezen a ponton) még nem köti le a figyelmét. Arról kell beszélni, ami az ő fejében van, az pedig egy élethelyzet, egy kihívás.
- Gyors és azonnali választ vagy megoldást kell adnia. Azaz felvet az anyag egy kérdést, témakört és azt a részterületet teljeskörűen meg kell oldania. Tehát nem lehet félmegoldás, nem hagyhatjuk félbe a folyamatot. Ezt hívjuk “quick wineknek”, azaz gyors nyereségeknek. Akkor jó a csalitermék, ha valami azonnali, gyors megoldást hoz egy fájdalmas problémára. A teljes területet nem kell megoldania, mert az a termék dolga, de egy konkrét kérdést meg kell válaszolnia, vagy egy részterületre gyors nyereséget, megoldást kell adnia.
Célközönség megtervezése:
Írd meg a csalitermék szövegét
Miután született egy átfogó képed a célpiacodról és a témáról, amit ki fogsz fejteni, itt az idő konkretizálni, hogy miről is fog szólni a csalitermék, mi lesz a formátuma, stb.
Több lépésben fogjuk megírni a csaliterméket – az ugyanis nem működik, hogy „ha megvan a téma, csak ülj neki egy fehér lappal és írd meg az anyagot”. Ezért kövesd a lebontott lépéseket, így apránként haladva a végére össze fog állni a teljes anyag.
Példa
Az esettanulmány videóban látott PDF-et innen le tudod tölteni, hogy tudj belőle inspirálódni. Kattints a képre a PDF megnyitásához (új ablakban fogja megnyitni):

Miket figyelj meg ebben az anyagban?
- Egy konkrét célpiachoz szól: Értékesítők (és értékesítési vezetők)
- Egy adott élethelyzetet szólít meg: Annak szól, aki szeretné a lezárási arányát javítani. Ez egy ún. „kasszaközeli” téma, azaz közel van a célpiac fő céljához.
- Valós segítséget ad: Annak ellenére, hogy rövid az anyag, ütős a tartalma. Azaz még egy tapasztalt értékesítőnek is hasznos csekklistaként szolgál egy-egy tárgyaláson (hogy milyen jelekre figyeljen a tárgyalópartnerén, ha minden kis rezdülésére reagálni akar).
- Van benne ún. „mítosz”: Ez annyit tesz, hogy kikiáltja az anyag, hogy a hatékony értékesítés legújabb „innovációja” az, hogy figyeld a partnered minden rezdülését és reagálj azokra (ne csak lenyomd a torkán azt a prezentációt, amivel készültél).
- Erre azért van szükség – azon túl, hogy igaz a gondolat -, mert a cég terméke egy olyan szoftver, amivel le tudja követni az értékesítő az ügyfele reakcióit és azoknak megfelelően tud rögtönözni a prezentációjával.
- Gyakorlatias: Konkrét tippeket ad, milyen jelekre kell figyelni, és mit csináljon az értékesítő, ha ezeket észreveszi a tárgyaló partnerén. Szinte kézikönyvként használható.
- Minden bekezdés végén ott a „take-away”, azaz a legfőbb gondolat, amit vigyen magával az olvasó. Ezzel hitelességet építünk, mert ezek valóban jó és értékes gondolatok, egy célpiacba tartozó szakember értékelni fogja ezeket.
- Paradigmaváltás: Van az anyagban pár olyan paradigmaváltó gondolat, ami tényleg szemfelnyitó és olyan értékes, hogy fizetős anyagban kellene árulni…
- Rövid és jól tagolt: Gyorsan olvasható, könnyed, átlapozva is átjön a lényeg.
Az anyag AI bevonása nélkül, csupán emberi erőforrással íródott, kb. 3 óra alatt. Mesterséges intelligenciát csak az inspirálódáshoz használtunk. Ugyanakkor nem tilos AI-val írni, ha Neked nem az írás a szupererőd, nyugodtan vesd be a hatékonyság érdekében!
Formátum
Első körben érdemes eldönteni, milyen formátumot szeretnél létrehozni. Ebben az anyagban a legegyszerűbb megoldást, a PDF-et fogjuk részletezni, de további izgalmas formátumok közül is választhatsz (akár most, akár majd a későbbi MicroFunneleidhez):
- Írásos anyag (pl. PDF, hírlevél-kurzus, powerpoint prezentáció, zárt blogcikk, stb.)
- Videó (lehet előadás, webinár felvétele, podcast, interjú vagy kifejezetten e célra készült oktató videó)
- Lehet ingyenes élő webinár, személyes bemutató előadás, workshop is
- Csekklista
- Elmetérkép, folyamatábra vagy infógrafika
- Kvíz vagy teszt
- Ingyenes konzultáció, felmérés, tanácsadás
Illetve összeállíthatsz komplett csali-csomagokat ezek kombinációjából. De elsőre javasoljuk, hogy kezdd a legegyszerűbbel, ami egy sima PDF.
Tartalom
Ha megvan a formátum, akkor annak megfelelően kell elkészíteni a tartalmat. Nyilván egy videó forgatókönyvét sokkal bonyolultabb összeállítani, mint egy PDF tartalomjegyzékét megírni.
Itt most maradunk a legegyszerűbb verziónál, a PDF-nél.
A következő feladat tehát, hogy készítsd el a PDF tartalomjegyzékét. Ebből lesz majd könnyű megírni magát a tartalmat. Sokkal nehezebb lenne tartalomjegyzék nélkül, simán egy fehér lappal elkezdve egyből a kész szöveget megírni.
- A kiválasztott élethelyzetből kiindulva adj egy munkacímet a PDF-nek. Nem rossz, ha már most egy ütős címsor pattan ki a fejedből, de a legtöbb esetben az igazán frappáns megfogalmazás majd csak az anyag megírása után, utólag fog beugrani. Addig egy sima munkacím is megteszi: Miről szól az írás? Mi a téma? Mi a quick win?
- Ezt követően írd össze csak úgy vegyesen a gondolataid, mondanivalód a témáról! Mi a lényeg, aminek mindenképpen szerepelnie kell az anyagban? Mi a fő gondolat, a kulcs mondanivaló? Ha egy adott kérdésben akarsz segíteni az ügyfeleidnek, mit kellene mondanod, átadnod nekik, milyen információkra kellene felhívnod a figyelmüket? Ha valaki erről a témáról kérdezne, miket mondanál neki? Ezeket írd össze akár felsoroláspontokban, akár elmetérkép formátumban.
- TIPP: Ezen a ponton nagyon jól használhatóak az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazások (pl. Chat GPT, Google Gemini), amelyekkel “átbeszélve” a témát, sok inspirációt fogsz kapni.
- Ha kész a felsorolás-szintű tartalomjegyzék, gondold át a logikai sorrendet, és ha szükséges, rendezd át a fejezetek sorrendjét. Ne feledd: nem attól lesz értékes egy ilyen anyag, ha feleslegesen hosszú, hanem attól, ha valós módon old meg egy konkrét és fájó problémát (vagy visz a megoldáshoz közelebb). Próbálj meg ezért elsőre rövid anyagot írni (akár 3-5 oldal is bőven megteszi, ha az átad legalább egy olyan kulcsgondolatot, ami valóban hasznos az ügyfelednek). A kifejezetten hosszú, több száz oldalas PDF-ek inkább kontraproduktívak, megijednek tőle az olvasók és le sem töltik, vagy ha letöltik, nem olvassák el.
- Ha megvan a fejezetek helyes sorrendje, akkor csak magadnak, jegyzetként írd le mindegyikhez 2-3 mondatban, miről is akarsz beszélni az egyes fejezetekben. (Ha haladó vagy ilyen anyagok írásában, erre lehet, hogy nem lesz szükséged.)
- Ne felejts el két extra fejezetet beépíteni a könyvbe: az egyik az elejére, ami felépíti a vállalkozásodat és szakértőként pozícionál téged.
- A másik pedig a végére: kell egy “hogyan tovább” – azaz pontosan mit tegyen az olvasó, ha neki ez az egész tetszett, mit tud tőled megvenni. Csinálj egy reklámot a belépő termékednek és linkeld be a PDF-be a termék sales oldalát (ha már van ilyened – ez ugye nem része a MicroFunnelnek, de ha van már sales oldalad, webáruházad, belinkelheted. Bár ettől sok forgalmat ne várj, mert ez ugye nem kampány, de miért is ne…)
- Ezt követően nincs más hátra, mint megírni a – szinte – kész szöveget a tartalomjegyzék és a jegyzeteid alapján. Egyik fejezetet a másik után. Itt még nem kell tökéletes szövegre törekedni, nem baj, ha vannak benne hibák, majd azokat az átolvasáskor korrigálod. Ezen a ponton fontosabb, hogy “kidőljön” belőled a szöveg, minél gyorsabban, egy lendülettel.
- Az íráshoz a legegyszerűbb, ha Google Docs-ban dolgozol, abból nagyon könnyű lesz PDF-et kinyerni és meg tudod osztani másokkal is, ha más lesz, aki mondjuk korrektúrázza az anyagot, vagy tördeli. (De persze, ha Wordben vagy egyéb szerkesztőben otthon vagy, használhatod a jól bevált szoftvered erre a célra.)
- Viszont bármelyik szövegszerkesztővel is dolgozol, fontos, hogy használd a bekezdés-stílusokat (címsorokat és normál szöveget). A kinézettel most még ne törődj, a következő lépésben fogjuk elvégezni a formázást. De így akkor egységesen tudjuk majd az anyagot megformázni, nem kell minden címsoron és bekezdésen külön végigmenni.
- Visszaolvasás és korrekció – ha kész az írás, olvasd át és finomítsd a szöveget, javítsd ki a helyesírási hibákat, fogalmazd át nem egyértelmű mondatokat, szedd szét a túl hosszú bekezdéseket, cseréld ki az idegen szavakat.
Egyelőre – ha kész vagy a szöveggel – csak hagyd így az anyagot, mert később még vissza fogunk ide térni, amikor kész a borító. Tördelni és a stílusokat kialakítani is akkor fogjuk. Elsőre legyen meg maga a szöveg.
Ha kész, akkor gratulálunk! Mára teljesítetted amit kellett.
Holnap innen folytatjuk!